Skip-bo Junior – Een spannend cijferspel

Posted by on aug 11, 2015 in Materiaal | No Comments
Skip-bo Junior – Een spannend cijferspel

sk08

Wie is als eerste zijn kaarten kwijt?

Leeftijd: 5 – 10 jaar
Aantal spelers: 2 – 4 spelers
Prijs: € 9,99
Koop het spel

Het Spel

sk03

Als ik het doosjes van Skip-bo junior open maak zit er het volgende in:

  • 96 spelkaarten
  • spelregels

Voorbereiding van het spel

Alle spelers die mee doen aan het spel krijgen 10 kaarten. Je maakt hier een stapeltje van. De bovenste kaart leg je open. Het doel van het spel is om de stapel van 10 kaarten zo snel mogelijk weg te spelen. Hiervoor moet je eerst de bovenste kaart wegspelen voordat je de volgende kaart mag omdraaien. De hulpkaarten die je krijgt hoef je niet weg te spelen om te winnen.
Van alle andere kaarten maak je een stapel. Dit is de pakstapel.

Start van het spel

De eerste speler pakt drie hulpkaarten van de pakstapel. Deze leg je open voor je neer. In het midden mag je vier stapels maken met de kaarten 1 t/m 10. Als je een 1 of vraagteken, dit is een soort joker kaart, hebt mag je deze neerleggen. Vervolgens mag je er alle kaarten opleggen zo lang het maar een oplopende stapel is van 1 t/m 10. Ben je klaar met wegleggen dan is de volgende speler. Deze pakt ook weer drie kaarten van de pakstapel en die kijkt of hij een kaart kan leggen op een van de vier stapels of als er minder dan vier stapels zijn een nieuwe stapel kan beginnen met een 1 of vraagteken. Als de tweede speler geen kaarten meer kan leggen is de volgende speler. En zo gaat het ook verder bij de volgende.

sk02

Stapels beginnen altijd met een. Is de stapel aangevuld tot 10 dan wordt de stapel apart gelegd, later schud je ze weer en zo worden het hulpkaarten. Je kunt als je een stapel hebt aangevuld tot 10 weer beginnen met een nieuwe.

Je bent tijdens het spel niet verplicht om te spelen als je aan de beurt bent. Als je niet al je hulpkaarten hebt weggespeeld dan worden de nieuwe kaarten er op gelegd, zo dat je nog ziet welke kaart het is. De kaart die erop ligt moet eerst worden weggespeeld voor je bij de andere kaart kunt komen.

Als de pakstapel op een gegeven moment op schud je alle kaarten

Einde van het spel

Als een speler alle kaarten van zijn stapel heeft weggespeeld is hij/zij de winnaar van het spel.

Tips voor in de Klas

sk07

Bij de kleuters is het leuk om het spel te verkennen door samen naar de kaartjes te kijken. Kunnen we samen de kaartjes op volgorde leggen? Hoeveel van elke soort zijn er eigenlijk? En wat zou het vraagteken kunnen betekenen? Ik vind dit belangrijk om met kinderen te doen. op deze manier leren ze het spel een beetje kennen. En begrijpen ze de kaarten beter.

Wat ik daarna gedaan heb is dat ik het spel mee speel met de kinderen. Ik ben bij het spel, heb zelf geen stapel met kaarten. Maar help de kinderen wat ze kunnen doen. Ook deel ik de kaarten van de pakstapel uit aan de kinderen. Op dat moment kan ik ze ook stimuleren om na te denken wat ze zouden kunnen doen. Naarmate kinderen het spel vaker hebben gespeeld is jouw steun/rol steeds minder belangrijk. Op dat moment ben ik het spel gaan meespelen met de kinderen, gewoon als een normale speler.

In het begin is het ook nodig om kinderen te helpen met het neerleggen van hun kaarten. Als ze dit maar gestructureerd doen is het makkelijker om te zien welke kaarten je weg kunt gooien.

Kinderen vinden het echt leuk om dit spel te spelen! Maar ook het zelf spelen met de kaartjes vinden ze leuk.

Splitsen met Skip Bo

sk05

Skip bo kun je ook gebruiken om splitsingen tot 10 mee te oefenen. Ik maak van alle kaarten een stapel. En haal de jokers eruit.  Om mee hij zit een groepje van 3 kinderen. Elke keer draai ik een kaart om van de gesloten stapel. Stel dat er 3 open draait moet je zeggen wat erbij moet om 10 te maken. Leg je hand erop en roep het getal wat erbij moet dan mag je de kaart hebben. Wie heeft aan het einde de meeste kaarten?

Wat leer je van dit Spel?

sk04

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van dit spel het volgende:

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Waarbij de focus met dit spel ligt op:

  • (kleine) hoeveelheden vergelijken (méér, minder evenveel)hoeveelheden tellen (resultatief tellen)
  • meten door afpassen benoemde hoeveelheden, groottes, data etc. (waarvan je de getallen weet) vergelijken op grond van die getallen. Bijvoorbeeld bij een vraag als “wie is het oudst?”
  • getallen met elkaar vergelijken op basis van volgorde in de telrij en door vergelijking van corresponderende hoeveelheden
    kleine hoeveelheden direct overzien

Verder leer je van dit spel:

  • Herkennen van de volgorde van de getallen 1 tot 10
  • Strategisch spelen
  • Samen een spel spelen

Mijn Mening

sk01

Wat een leuk spel is dit zeg! De kinderen in de klas vonden vooral de kaartjes heel erg mooi vorm gegeven. Het is alleen al leuk om je daar over te verwonderen. De kaartjes zijn stevig en pakken prettig vast.

De speluitleg die bij het spel zit is niet altijd even duidelijk. Maar doordat ik het gewone skip bo spel snapte was deze variant ook niet moeilijk om aan de kinderen uit te leggen. Wel vraagt het, en dat is bij veel spellen, in het begin echt wat sturing van de leerkracht om het spel goed door de kinderen te laten spelen. Als kinderen het spel eenmaal goed door hebben spelen ze het makkelijk.

Het doosje waar het spel in zit is een beetje krap voor kinderen m de kaarten zelf in op te bergen. Ik doe ze daarom in een ander bakje. Op deze manier blijven de kaarten mooi.

Je bent echt op een leuke manier bezig om de cijferrij te leren! Het is een spel wat de kinderen, mede door dat kinderen het redelijk vlot door hebben, snel uit de kast pakken om te spelen. Een aanrader voor in de klas en thuis!

 

Leave a Reply