Leeftijd: 6 – 10 jaar
Prijs: € gratis
Download voor iPhone/iPad
AppStore

Door middel van spelletjes beter worden in rekenen!

Mijn Mening

Ik ben als leerkracht echt heel enthousiast over deze app! Dit is echt een krachtige rekenapp waarbij kinderen die wat extra nodig hebben echt aanbod komen.

De aangeboden strategieën zijn voor zwakke rekenaars heel effectief en duidelijk. Deze strategieën worden ook in de rekenmethode gebruikt en in de app kunnen kinderen dan prima daarmee oefenen.

De oefeningen zijn vaak niet al te lang, dat vind ik zelf ook wel prima. Dan weten kinderen in principe hoe lang ze er mee bezig zijn. Wat ik verder heel handig aan de oefeningen vind is dat je echt gericht met een kind kunt werken aan een bepaald doel. Want als ze het springen tot in 5 en 10 tallen wel beheersen. Maar het splitsen nog niet. Biedt deze app je de mogelijkheid om juist aan dit stukje te gaan werken. Ook het feit dat je op meerdere niveaus oefeningen kunt maken vind ik een flinke plus. Ik ben echt heel enthousiast over deze app. Wat mij betreft moet deze app op elke iPad op school staan!

Nu hoor ik jullie denken… Maar welke oefeningen zitten er nu precies in deze app? Lees dan hier onder verder.

De App

rt01

 

De app rekentijd is een uitdagende remediërende app. In deze app zitten tien verschillende oefeningen. Iedere oefening werkt steeds met sterren. Waarbij 1 ster het makkelijkste is en 3 sterren het moeilijkste. Het aantal sterren kun je zelf instellen.

In deze app zitten tien verschillende oefeningen:

Ordenen

In deze oefeningen moet je de getallen, waarbij je de keuze hebt tot 10, 20 of 100, in de juiste volgorde plaatsen. Dit doe je door de vieze kleding van klein naar groot te hangen. De kleding wordt vanzelf schoon als je het goed doet! Na vijf oefeningen ben je klaar. Dan gaat de zon ook schijnen.

Reeksen 
Bij deze oefening draait het erom dat je de rij afmaakt. Hierbij moet je naar alle getallen in de reeks kijken. Hierbij moet je er steeds 5 of 10 erbij of eraf springen.

Rekenrek 
In deze oefening maak je sommen op het rekenrek. Eerst bereken je hoeveel bolletjes je ziet. En daarna reken je ook nog uit hoeveel je erbij moet doen om tot 20 te komen.

Splitsingen

In deze oefening zie je een molen. In het midden van de molen staat een getal, bijvoorbeeld 9. Aan de wieken van de molen zitten getallen bijvoorbeeld 1 welk getal moet er nu op de plek van het vraagteken komen te staan? Uit deze som moet steeds negen komen.

Aanvullen tot 10
In deze oefening zie je een appelboom. In de appelboom hangen appels met getallen. Onder de appelboom staat een mand. Hierin zit een appel met een getal. Bijvoorbeeld in de man zit een appel met het getal 2 welke appel uit de boom moet erbij om 10 te maken? Als je een stapje verder gaat dan maak je ook sommen over het tiental heen. Je rekent dan eerst naar het tiental toe. En daarna ga je er overheen.

Sommen tot 20

In deze oefening gaat het om het vlot kunnen maken plus en minsommen tot 20. Je ziet een spin. Deze spin heeft een bepaald getal op zijn lijf. Ook zie je een bloem. Op de blaadje van de bloem zie je allemaal getallen staan. In het hart van de bloem staat ook een getal. Stel, de spin heeft getal 8 op zijn rug en in het hart van de bloem staat 2 + jij moet nu uitrekenen wat er nog bij moet.

Tweelingsommen
In deze oefening oefen je met tweelingsommen. Dit zijn sommen waarbij het steeds zo iets dat je 1 + 1 of 6 + 6 ziet. Er zijn steeds twee getallen hetzelfde. In deze oefening oefen je met plussommen en met keersommen. De sommen worden visueel gemaakt door de cijfers op de vleugels van de vlinder te plaatsen.

Springen op de getallenlijn


In deze oefening los je sommen op, op een manier die voor jou het fijnste is. Je ziet in het hol van het konijn een uitkomst staan, bijvoorbeeld 12. In het ei eronder zie je ook een getal staan. Bijvoorbeeld 1, nu is het aan jou de vraag wat moet je bij 1 doen om 12 te krijgen. Je mag zelf de stapjes bepalen. Misschien vul je wel eerst aan tot 10? En ga je daarna door. Het mag in deze oefening allemaal.

Keersommen
In deze oefening ga je tafels oefenen. Eerst kies je welke tafel je wilt gaan oefenen. Vervolgens krijg je sommen die je moet uitrekenen. Als je een antwoord niet weet druk je op het wolkje. je krijgt dan de som en het antwoord te zien. Dit kun je drie keer doen.

Keersommenraster
Ook in deze oefening mag je zelf kiezen met welke tafel je wilt gaan oefenen. Als je een tafel hebt gekozen dan krijg je daarna een raster met allemaal uitkomsten te zien. Het is aan jou om de tien uitkomsten van de door jouw gekozen tafel te kiezen.

Ook kun je er in deze app voor kiezen om de scores bij te houden van een iemand. Je ziet dan precies hoe goed je het hebt gedaan op een bepaald onderdeel binnen een bepaald niveau.

Tips voor in de klas

Deze app is zeer geschikt voor kinderen die nog niet alle rekenvaardigheden onder de knie hebben. Ik geef in mijn klas kinderen specifiek een bepaalde opdracht vanuit deze app. Die opdracht moeten ze dan gaan maken. Soms is dit ook in combinatie met een oefening uit het rekenboek.

De app is volgens de makers ook bijzonder geschikt voor de RT. Ik zie hier ook voor de RT zeker een meerwaarde in.

Wat leer je van deze App?

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van deze app het volgende:

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Kerndoel 27
De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.

 

Leave a Reply