• meer01
  • meer02
  • meer03
  • meer04
  • meer05
  • meer06
  • meer07

Maak je eigen sommen op de tablet

Leeftijd: 5 – 12 jaar
Prijs: gratis
Download voor iPad/Android
AppStoreAndroid

 

Meer over de Marbotic Houten Cijfers

De App

Als je de app start kan je kiezen ga je oefenen met plus of min?

Ik kies eerst voor plus. Ik zie dat ik de keuze heb uit 3 verschillende activiteiten.

Spel 1 – icoon kuiken
Bij dit spel kun je je eigen sommen maken. Leg de cijfers in de vakjes en er zal een uitkomst van de som komen. Deze uitkomst wordt ook visueel ondersteund doordat er ook een dat aantal stippen getekend zijn.

Spel 2 – icoon kip
In dit spel zie je een som. Bijvoorbeeld 10 + 5 =. In het lege vak moet jij nu het antwoord leggen met de houten cijfers. De som wordt visueel ondersteund doordat er stippen getekend zijn bij de 10, de stippen van 10 liggen samen in een rij, en bij de 5. Ook de uitkomst van de som wordt visueel ondersteund door stippen, wanneer je de cijfers hebt gelegd.

Spel 3 – icoon haan
Bij dit laatste plusspel zie je een som. Bijvoorbeeld 10 + … = 13. In het lege vak, hier de …, moet jij nu het antwoord leggen met de houten cijfers. De som wordt visueel ondersteund doordat er bij de uitkomst stippen zijn getekend van 10 en 3. De stippen van 10 liggen samen in een rij.

Ook de min sommen hebben 3 verschillende activiteiten.

Spel 1 – icoon kuiken
Bij dit spel kun je je eigen sommen maken. Leg de cijfers in de vakjes en er zal een uitkomst van de som komen. Deze uitkomst wordt ook visueel ondersteund doordat er ook een dat aantal stippen getekend zijn.

Spel 2 – icoon kip
In dit spel zie je een som. Bijvoorbeeld 10 – 2 =. In het lege vak moet jij nu het antwoord leggen met de houten cijfers. De som wordt visueel ondersteund doordat er stippen getekend zijn bij de 10, de stippen van 10 liggen samen maar liggen wel los van elkaar de stippen van 2 liggen onder de 2. Ook de uitkomst van de som wordt visueel ondersteund door stippen, wanneer je de cijfers hebt gelegd. Wanneer je te lang wacht met het geven van antwoord gaan de stippen bewegen en komt er een ondersteunende pijl

Spel 3 – icoon haan
Bij dit laatste plusspel zie je een som. Bijvoorbeeld 6 – … = 3. In het lege vak, hier de …, moet jij nu het antwoord leggen met de houten cijfers. De som wordt visueel ondersteund doordat er bij de 6 stippen zijn getekend. Zodra je het antwoord in houten cijfers legt komen er ook op de andere plekken stippen te liggen. Wanneer je te lang wacht met je antwoord gaan de stippen bewegen en komt er een ondersteunende pijl.

Links bovenin zie je een huisje als je op dit huisje tikt ga je terug naar de beginpagina waar je een keuze kunt maken tussen de plus en minsommen.

Tips voor in de klas

Deze app biedt echt bijzonder veel mogelijkheden om in de klas te gebruiken.

Als je spel 1 neemt. Hierin kun je kinderen de mogelijkheid geven te experimenteren met het maken van sommen. Ze zien de som. En ze zien ook de aantallen die erbij horen. Ook zien ze “vanzelf” de uitkomsten verschijnen. Ook kleuters zullen dit leuk vinden. Plussommen onder de 10 maken dat kunnen sommige oudste kleuters ook! En vaak vinden ze het nog machtig interessant.

Ook spel 2 biedt veel mogelijkheden in de klas. Laat kinderen bijvoorbeeld deze opdracht eens doen in plaats van de opdrachten in het rekenboek! Eventueel kun je een rekenrek ter ondersteuning erbij geven. Maar de app heeft vanuit zichzelf ook een ondersteunende mogelijkheid.

Spel 3 kun je zeker goed gebruiken in de klas. Het maken van stipsommen kunnen kinderen in groep 3 prima doen! Doe het voor in een kleine kring of tijdens een instructie moment. En laat kinderen er mee werken. Laat het ze ervaren!

Natuurlijk is het ook prima om kinderen in tweetallen met deze app te laten werken. Immers met twee weet je meer dan alleen. En je kunt van elkaar leren! Ik vind het dan zelf het prettigste om kinderen met opdracht 2 en 3 te laten werken. Deze opdrachten zijn minder vrij. En geeft kinderen structuur.

Wat leer je van deze App?

Als ik naar de kerndoelen kijk kun je het volgende van deze app leren:

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Met als belangrijkste tussendoelen:

Taal voor het uitdrukken of benoemen van:

  • Getallen en getalnotaties
  • Het structureren van getallen

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Maar ook buiten de kerndoelen om leer je van deze app het volgende:

  • Je concentreren op een activiteit
  • Schrijfwijze van cijfers en hoeveelheden
  • Herkennen van cijfers en getallen

Mijn Mening

Wat een geweldige app zeg! Ik vind het erg leuk dat je de app met echt concreet materiaal gebruikt. Echt materiaal en een app samen geeft in mijn ogen een sterkte basis.

Voor bij de kleuters vind ik de plussommen en dan opdracht 1 en 2 het meest geschikt. Dit omdat je bij opdracht 1 lekker kunt experimenteren. En bij opdracht 2 maak je echt plussommen. Echt kleuters die er interesse voor hebben kunnen al best een beetje rekenen!

De andere opdrachten vind ik aansluiten bij groep 3. Waar je ze in de instructie kunt gebruiken maar je kunt kinderen er ook zelfstandig mee aan de slag laten gaan.

De kinderen die met deze app werken zijn erg enthousiast over de app! En blijven er maar mee werken.

In deze app zit geen reclame. En je hoeft ook geen in app aankopen te doen.

Een echte aanrader voor in de klas dus!

Leave a Reply